NU

vrijdag 10 december 2010

Yom Shishi

deze 9 armige kandelaar heb ik in Tel Aviv gekocht en staat symboom voor mijn tijd in Israël
Vandaag begint shabbat om 17.18, 2 minuten later dan in Noord Holland en 2 minuten vroeger dan in Zeeland. Het eindigt ongeveer 25 uur later enz enz. Ik heb een tijdje in Israël gewoond en daar is elke vrijdagavond letterlijk heilig. Iedereen werkt 6 dagen en op zaterdag heb je eindelijk 1 dag vrij. De aanloop naar die ene dag was in mijn beleving veel fijner dan de dag zelf. Iedereen verlangde naar die ene vrije dag, er hing dan iets heel speciaals in de lucht, iedereen was druk met boodschappen doen en koken, overal kon je bloemen kopen, de muziek was anders, de geur was anders en de bussen zaten overvol met soldaten die naar huis mochten voor shabbat. Nu nog steeds is ook in ons gezin elke vrijdagavond bijzonder, ik kook extra lekker, goeie wijn, mooie muziek, met ekaar zijn en er hangt een serene rust in huis...net zoalsvroeger bij  mij thuis. Het klinkt wat truttig en sentimenteel maar daar denk ik nog vaak aan terug (al vond ik het toen vooral heel saai) .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten